Onko matkatoimisto kuollut?

Viime viikolla presidentti Obama, ehkä hiukan harkitsemattomasti, otti matkatoimistoalan esimerkiksi toimialasta, joka on jäänyt tarpeettomaksi netin myötä. Tämä ei ollut herkkua amerikkalaisten matkatoimistoyrittäjien korville, jotka älähtivät ja reagoivat raivokkaasti oman olemassaolonsa oikeutuksesta ja tärkeydestä.

Oliko Barack oikeassa

Tottahan se on, että nykyään jokainen toimii omana matkanjärjestäjänään varaten lennot, majoituksen ja oheispalvelut suoraan omalta kotikoneeltaan. Itse en ole käyttänyt matkatoimiston palveluita – niin – sen jälkeen kun työskentelin matkanjärjestäjänä ja varasin itse itseltäni.

Liikematkatoimistot ovat säilyttäneet asemansa maailmankartalla innovatiivisen tuotekehityksen myötä, vaikkakin liikematkatoiminnan kulta-ajat ovat jo siirtyneet historiaan. Mutta kuinka on käynyt tavallisille vapaa-ajan matkoja välittäville matkatoimistoille? Perustyönjakohan on ollut se että matkanjärjestäjät rakentavat valmiin lomamatkapaketin ja matkatoimistot myyvät sen. Viime vuosina matkatoimistot ovat tosin dynaamisen paketoinnin myötä laajentaneet toimintaansa matkanjärjestäjien suuntaan.

Suuret matkanjärjestäjät ovat pitäneet pintansa, vaikka ovatkin kärsineet alan muuttuessa. Asiakkaat ovat huomanneet että etelän lomamatkat on kuitenkin aika mukava ostaa pakettina, sillä reittilennot lomakohteisiin maksavat usein aika paljon. Matkanjärjestäjän charterlennot ja bulkkina ostetut hotellihuoneet takaavat hintaedun omatoimimatkaan verrattuna. Toisaalta matkatoimisto ei tästä paljoa hyödy, sillä valmismatkat myydään netin kautta matkanjärjestäjän oman sivuston kautta.

Pienet matkanjärjestäjät ja dynaamista paketointia harrastavat matkatoimistot tulevat nekin säilymään, mutta vain jos erikoistuvat ja tarjoavat alaltaan ylivoimaista tietämystä. Niche voi olla esimerkiksi kulttuuriloma, ryhmämatka, kestävän kehityksen matka, kulinaristinen kiertomatka tai lyhyt aktiviteettilomanen. Tästä viimeisestä hyvä esimerkki on mukavasti pärjännyt pohjois-englantilainen Activities Abroad, joka tekee aktiviteetti- ja revontulimatkoja Lappiin muiden matkakohteidensa ohella.

Kuinka tämä kaikki vaikuttaa suomalaiseen matkailuyrittäjään?

Lappiin on vaikeaa ja kallista päästä reittilennoilla, ja todennäköistä on, etteivät halpalentoyhtiöt innostu aloittamaan pitkiä kustannustehottomia lentoja Euroopan perukoille – ainakaan vielä. Ja koska Lappi itsessään on riittävän vetovoimainen eksoottisuutensa ja sijaintinsa myötä, se tulee säilymään erityyppisten matkanjärjestäjien ohjelmissa. MEKin Lontoon toimiston väki teki aikoinaan loistavan työn brändätessään Lapin joulupukin maaksi, ja tämä kiehtova imago tulee kyllä pitämään Lapin matkailun voimissaan.

Mutta kuinka käy muun Suomen? Järvi-Suomella eli Lakelandillä on mahdollisuudet rakentaa riittävän vahva brändi, joka vetää matkailijoita ja sen myötä matkanjärjestäjiä puoleensa. Veteen liittyvällä lomailulla kuten mökkeilyllä, veneilyllä, melonnalla ja kalastuksella on tilauksensa, mutta alueen tunnetuksi tekeminen maailmanlaajuisesti ei tapahdu käden käänteessä. Venäläiset ovat jo löytäneet Itä-Suomen vesistöt mutta muille matkailijoille alue on vielä tuntematon.

Suomi ei ole niin eksoottinen maa etteikö suurin osa matkustajista uskaltaisi varata lentonsa ja majoituksensa aivan itse. Mainostetaanhan Suomea maana, joka on turvallinen ja jossa kaikki toimii. Inspiraatio voi iskeä keneen tahansa kotikoneen äärellä, matkan varauksen kun tarvitaan parhaimmassa tapauksessa vain pari klikkausta ja luottokortti.

Mitä tehdä?

Rovaniemen eteläpuolella toimivat matkailuyrittäjät saavat siis tottua ajatukseen, että heidän on itse taisteltava tuotteensa ja palvelunsa kansainvälisen asiakkaan tietoisuuteen. Kukaan muu ei sitä tee jos nyt ei lasketa mukaan alueellista markkinointiorganisaatiota, joilla itselläänkin on rajalliset resurssit.

Mutta parhaimman tuloksen saa kun oma nettinäkyvyys on kunnossa. Ettei kävisi kuin amerikkalaisille matkatoimistoille.

try{
var pageTracker = _gat._getTracker(”UA-27085229-1”);
pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: