Voiko Facebook – sivu korvata yrityksen kotisivun?

Olen seurannut mielenkiinnolla silloin tällöin viriäviä keskusteluja siitä, että voiko yritys korvata oman kotisivunsa Facebook-sivulla. Tästä asiasta on keskusteltu niin Suomessa kuin maailmalla, ja nopeasti arvioituna perinteisten kotisivujen kannattajia on löytynyt suhteessa 8:2.

Facebook -vaihtoehto on ollut etenkin sosiaaliseen mediaan erikoistuneiden toimistojen suosiossa.  Yllätys yllätys. Heille Facebook – tilien luonti yrityksille tuo mukavaa lisätuloa näinä vaikeina aikoina. FB sivuja on mukava ja nopea väsäillä eikä tarvitse lähteä mukaan ikäviin kotisivuvääntöihin.

Kotisivujen kannattajien mielestä sivustoille saa paljon enemmän tärkeää tietoa, jota on muuten hankala laittaa Facebook – tilille. Trendikkäiden mainostoimistoihmisten mielestä tämä väki on vanhoja pieruja, jotka ovat ihan lääst siison, siis jämähtäneet jonnekin vuoteen 2007. Siis aikaan ennen kuin Facebook avasi suomenkielisen sivustoversion.

Julistaudun tässä julkisesti vanhaksi pieruksi. Uskon siihen että tällä hetkellä Facebookin käyttäjät haluavat ensisijaisesti lukea serkkutytön hauskoja päivityksiä, kuulla viimeisimmät juorut, hihitellä vanhoille tv-sketseille ja kertoa muille kuinka erinomaisen hyvä sienisaalis tarttui matkaan lähimetsästä.

En teilaa yritysten Facebook – sivustoja ollenkaan, sillä minusta ne ovat tärkeä osa sosiaalisen median markkinointimixissä. Niiden kautta saa hyvää verkkonäkyvyyttä ja ne palvelevat oikein käytettynä asiakaskuntaa. FB:stä saa varmasti paljon hyvää liikennettä sivustolle. Mutta hyvä isä, eihän uuden, tai edes vanhemman, yrityksen kannata laittaa muniaan yhteen FB tiliin.

Minäkin fanitan monia yrityksiä, mutta lähinnä seuratakseni ammattimielessä heidän FB viestintäänsä, kilpailuja yms. Tämän lisäksi minusta on äärettömän mukavaa kuulla ensimmäisten joukossa Marks and Spencerin nettikaupan alennusmyynnistä, jotta voin hyökätä sillä sekunnilla tilaamaan oman vaatekokoni aletuotteita ennen Joaneita ja Dorothyjä, jotka saavat tiedon alesta sähköposteihinsa. Toisaalta minua ilahduttaa myös suunnattomasti lukea Inarin Hotelli Kultahovin kalakameran kuulumisia – mutta vain siksi, että minusta Hotelli Kultahovi on ihanainen ja Inari taianomainen paikka.

FB:n kautta pääsee myös vuorovaikutukseen yrityksen kanssa, mikä perinteisillä sivustoilla on ollut mahdotonta.  Itse olen harvemmin päässyt keskusteluetäisyydelle yritysten kanssa, mitä nyt purnasin Marks & Spencerille heidän tarjouksessa olleiden englantilaisten oluiden ennenaikaista loppumista.

Yhden asian yrityksien kannattaa pitää  myös mielessä. Kaikki potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat eivät (vielä/enää) ole Facebookissa.  Ainakaan minun kavereitani sieltä puuttuu runsain mitoin. Milläs heidät sitten koukutetaan yrityksen asiakkaiksi?

Advertisements

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: