Neljä askelta sosiaaliseen mediaan

Sosiaalinen media ei ole matkailuyrittäjille vain mukavaa touhua netissä, vaan se voi olla erinomainen tapa edistää yrityksen verkkonäkyvyyttä ja tuoda lisää asiakkaita, etenkin jos siellä on onnistuttu toimimaan oikein.

Mutta kuinka tähän päästään? Ensin kannattaa miettiä tarkkaan missä ja miten toimia. Muuten aikaa – ja sitä myötä rahaa – menee turhaan hukkaan temmeltäessä aivan väärillä sosiaalisen median laitumilla. Napakan strategian myötä ajankäyttö tehostuu ja voit keskittyä olennaiseen.

Tässä oma listaukseni askeleista sosiaalisen median maailmaan:

1. Päätä toiminnan tavoite

Ennen laidunten valintaa pitää miettiä mistä haluaa viestiä. Tätä hahmotellessa yrittäjän kannattaa muistaa että kaiken markkinoinnin perimmäisenä tavoitteena on myynnin lisääminen tai mieluiten jopa tuloksen parantaminen. Yrityksen tunnettuuden lisääminen on tietenkin oikein mukavaa, mutta muistettava on että yrityksen perimmäinen tavoite on tuottaa voittoa. Sosiaalisessa mediassa voi yksityishenkilönä viettää aikaa haluamallaan tavalla, mutta yrityksen edustajana takaraivossa täytyy koko ajan olla tämä toiminnan motiivi.

2. Mieti kohderyhmäsi

Kun toiminnan tavoite on selkeytynyt, kannattaa miettiä kenet haluat tavoittaa. Ei kannata olla maailmaa syleilevä ja kaikille viestivä sillä silloin asia ei kiinnosta ketään. Kuka on jo kiinnostunut sinun yrityksesi palveluista tai tuotteista? Kuka voisi olla kiinnostunut? Kuka on ideaaliasiakkaasi?
Tutkiskele oman sivustosi kävijätilastoja: mistä maasta kävijät ovat, miten he ovat löytäneet sivustollesi, mitä hakusanoja on käytetty. Onhan sinulla muuten kävijätilastointi käytössäsi? Jos ei ole, niin ota Google Analytics käyttöön heti.

3. Missä oma kohderyhmäsi liikkuu?

On todennäköistä että tulet toimimaan ainakin parilla sivustolla tai palvelulla riippuen siitä haluatko tavoittaa sinut jo tuntevat asiakkaat (esim. Facebook) vai olemassaolostasi vielä täysin tietämättömät potentiaaliset asiakkaat (forumit). Samalla voit miettiä myös kielikysymystä. Facebook suomenkielisenä palvelee vain suomalaisia asiakkaitasi, mutta kuinka kommunikoida Ryanairilla Suomeen lentävien brittien kanssa? Avaatko englanninkielisen FB yrityssivun vai käytätkö molempia kieliä sekaisin? Pitäisikö käyttää jotain muuta sivustoa?

Kohderyhmien analysointiin monia tapoja:

– Ota selvää mitä palvelua nykyiset asiakkaasi käyttävät. Kysy heiltä suoraan tai tutkiskele missä sinusta tai alueestasi puhutaan netissä. Käytä palveluita kuten socialmention.com, Google Alerts tai muita vastaavia monitoripalveluita.
– Mitä palvelua kilpailijasi asiakkaat käyttävät? Edellä mainitut monitorit antavat vastauksen tähän.
– Mitä tutkimukset kertovat asiasta? Esimerkiksi MEK teki vuonna 2010 sosiaalisen median ja hakukoneiden käytöstä tutkimuksen, josta saattaa löytää tiedon jyviä. Tutkimuksella selvitettiin online-käyttäytymistä matkailupäätöksenteon suhteen Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Kiinassa ja Hongkongissa.

4. Valitse tapa toimia

Vaikka sosiaalisen median toiminnan motiivinasi olisikin myynnin lisääminen, se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi huudella keskustelupalstoilla myyntiviestejäsi. Päinvastoin. Tarkoitus on käydä vuorovaikutteista keskustelua, välittää ajan tasalla olevaa tietoa joka hyödyttää lukijoita ja toimia muutenkin kiinnostavalla tavalla. Keskustelua ihmisenä ihmiselle, ei yrityksenä asiakkaalle. Hyödyttävää tai viihdyttävää sisältöä, joka samalla auttaa oman sivustosi näkyvyyttä. Mieti etukäteen tyylisi – se helpottaa elämää myöhemmässä vaiheessa ja selkeyttää viestiäsi ulkomaailmaan. Oletko rento vai reipas, lähialueesi asiantuntija vai luontoihminen? Tyylisi / roolisi viestii jo paljon yrityksestäsi .

Samalla voit miettiä, mikä tapa viestiä on luontevinta itsellesi. Jotkut rakastavat valokuvausta, jolloin hyvä media on Flickr. Jotkut taas kirjoittavat mielellään mukavia tarinoita, jolloin blogin kirjoittaminen on helppoa.

Nyt kun peruskuviot on selvitetty ja mietitty, on aika lähteä toimimaan. Täältä tullaan Twitter, Facebook, YouTube, Flickr, Blogger, WordPress, Flickr, Tripadvisor, Gogobot, Google+.. The world is your oyster!

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: