World Travel Market kuulumisia

Vietin viime viikon Lontoossa  haistellen matkailumaailman uusia tuulahduksia. World Travel Market -ammattilaistapahtuma on ollut minulle jo vuosia tärkeä tapahtuma, vaikka pari viime vuotta onkin jäänyt harmittavasti väliin. Nyt oli korkea aika elvyttää tämä joka syksyinen traditio!

WTM kerää vuosittain matkailuväkeä ympäri maailmaa Lontoon Docklandseille ja tänä vuonna paikalla oli ilmeisesti noin 50,000 alan ammattilaista. Nelipäiväinen WTM täyttää Excel –messuhallien 100,000 neliömetriä ääriään myöten huikeilla väreillä, musiikilla, tanssiesityksillä sekä kymmenillä eri kielillä; täällä voi todellakin nähdä maailman yhden katon alla.

Jotenkin tämän rinnalla Helsingin Messukeskuksen tammikuiset Matkamessut tuntuvat leppoisalta kylätapahtumalta. WTM:n jatkuva menestys ammattilaistapahtumana todistaa että vaikka maailma onkin kutistunut internetin myötä, ei mikään voi korvata henkilökohtaista tapaamista.

Trendit

Taiwanin osasto

Globaali taloudellinen tilanne oli nähtävissä osastoilla kierreltäessä, tosin vain jos oli vertailupohjaa aikaisempiin lihavimpiin vuosiin. Silmämääräisesti osastot olivat ehkä hiukan pienempiä, tarjoamiset vaatimattomampia ja monet normaalisti paikalla olleet näytteilleasettajat puuttuivat.

Kreikalla tosin oli tuttuun tapaan massiivinen osasto, ja kuuleman mukaan Kreikan matkailuministeri kertoi maansa saavuttavan ennätyksellisen korkeat matkailutulot ja matkailijaluvut. Tätä tukee UNWTO:n tilastot, joiden mukaan Euroopan kansainväliset matkustajamäärät kasvoivat viime vuodesta 6% ja esimerkiksi Kreikassa vieraili 14% enemmän matkustajia viimeisen kymmenen kuukauden aikana verrattuna viime vuoteen.

Taantuma on toisaalta vaikuttanut brittien matkustusinnokkuuteen. WTM julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan joka neljäs kymmenestä britistä ei ole käynyt lomalla tänä vuonna. Britanniassa korotettiin lentomaksua  ja tästä johtuen jopa 5% vastaajista kertoi että  he eivät ole matkustaneet ulkomaille  poiketen aiemmista vuosista. Ennen taantumaa useimmilla briteillä oli tapana lomailla useamman kerran vuodessa, sekä kotimaassa että ulkomailla. Nyt he ovat joko vähentäneet lomamatkojen määrää tai lakanneet matkustamasta kokonaan.

Lontoon ensi vuoden olympiakisat olivat vahvasti esillä. Keskustelua herätti paikallisten incoming-operaattoreiden mielipide, jonka mukaan olympiakisat romahduttavat tavallisten matkanjärjestäjien ja bisnesmatkatoimistojen myynnin ensi kesänä.

Kestävän kehityksen keskusteluissa kiisteltiin All Inclusive -lomien eettisyydestä. Kriitikkojen mielestä All Inclusive -lomat estävät matkailijoita kuluttamasta rahaa hotellikompleksien ulkopuolella, kun taas niiden puoltajia löytyi etenkin matkanjärjestäjäpuolelta.

Hotelliarvosteluiden todenperäisyys sai myös aikaan runsasta keskustelua. TripAdvisor vakuutteli useilla foorumeilla kuinka he tekevät kaikkensa jotta epäautenttisia (kilpailijoiden laatimia) arvosteluita ei julkaista ja kuinka hotellien tekemät valitukset epäilyttävistä lausunnoista otetaan äärimmäisen vakavasti sekä käsitellään mahdollisimman nopeasti. Yleinen mielipide hotelliväen keskuudessa tuntui kuitenkin olevan hyvin epäileväinen.

Victoria Delany, DMO Sales Manager, TripAdvisor

Seminaareja..

Vietin suurimman osan ajastani seminaarien ja paneelikeskusteluiden parissa. Tänä vuonna perehdyin ensisijaisesti matkailuteknologian, sosiaalisen median sekä sisällöntuottamisen uusiin tuuliin, vaikka esimerkiksi kestävän kehityksen keskustelut kuulostivat äärimmäisen mielenkiintoisilta ja avarruttavilta. En ollut valinnoissani yksin, sillä useimmat sosiaalisen median tapahtumat olivat niin suosittuja, että ovien ulkopuolelle jäi kolkuttelemaan suuri pettyneiden joukko.

Teknologiaseminaareissa suurimman mielenkiinnon saivat mobiilisovellusten kehityskuviot, hotelliarvosteluiden hyödyntäminen kokonaisvaltaisesti sekä sosiaalisen median hyödyksikäyttö markkinoinnissa. TripAdvisor ja erilaiset videopalvelut tuntuivat myös kiinnostavan kuulijakuntaa, ja kyseiset esitykset olivat myös hyvin antoisia. Sosiaalisen median seminaaripäivinä keskusteltiin blogeista, sisällöntuotannosta ja videoista. Tulen käsittelemään näitä aiheita tulevissa blogikirjoituksissani.

.. ja sirkushuveja

Etenkin maanantaina messuilla törmäsi eri maiden paikalle kutsumiin kuuluisuuksiin, joita lehdistö seurasi innokkaasti. Useimmat heistä jäivät kuitenkin itseltäni ikuisesti hämäryyden valtaan, mutta huikean pitkäsäärinen ja hoikka Miss World ei minultakaan jäänyt tunnistamatta. Asiaa toki auttoi kruunu ja ’Miss World’ nauha uumalla. Espanjan prinssi Philip ja prinsessa Letizia osuivat myös reitilleni. Harmittavasti en törmännyt krikettikomistus Andrew Flintoffiin, jonka Dubai oli kuulemma kutsunut hennatatuoinnille osastolleen.

Andrew Flintoff

Suomen osasto – hidden gem?

Suomen ’I wish I was in Finland’ – osasto nökötti, vähän kuin oikeassa elämässäkin, Ural-Siperian kainalossa, kaukana pääreittien varrelta. Muut pohjoismaat (Tanska poislukien) olivat kyllä samoilla kulmilla, mutta olivat onnistuneet valtaamaan näkyvämmät osastot ja houkuttelivatkin runsaasti kävijöitä ständeilleen.

Suomen osaston sijainti ei kuitenkaan näyttänyt huolettavan suomalaisia näytteilleasettajia, sillä hehän olivat jo sopineet etukäteen kaikki tapaamisensa. Tapaamisaikataulut olivat ilmeisen tiukat ja toiminta tehokasta, sillä jo kolmantena messupäivänä kato alkoi tuttuun tapaan käydä näytteilleasettajien joukossa. Torstaina osastolla harhailikin enää vain pari sitkeintä suomalaisen matkailuelinkeinon harjoittajaa. Jos osastolle olisi edes vahingossa osunut joku impromptu messukävijä, ei hän olisi saanut kovin syvääluotaavaa informaatiota, eikä ainakaan visuaalista inspiraatiota Suomen matkojen myymiseen.

Visit Finlandin osasto

Vaikka torstai onkin kävijämääriltään ja -laadultaan vaatimattomin, ehkä osastoa olisi kuitenkin voinut käyttää tehokkaammin Suomi-tietouden jakamiseen? Olisikohan mahdollista hyödyntää tätä vuosittaista näytteilleasettajakatoa niin että pienet innovatiiviset yritykset pääsisivät esittelemään palveluitaan pilkkahintaan torstaina, jolloin osasto saisi eloa ja iloa? Sisäänheitosta voisi ottaa oppia USA:n huippumyyntihenkisestä väestä tai muista maista, jotka aktiivisesti pyrkivät keskusteluun messukävijöiden kanssa.

Toinen vaihtoehto voisi olla järjestää tapahtuma matkailubloggareille, joita messuilla liikkui runsain mitoin. Suomalaiset pääsisivät näin keskusteluun matkablogien pitäjien kanssa ja Suomi voisi saada aina ah niin hyödyllistä näkyvyyttä netissä. Monet muut näytteilleasettajat olivat jo aktiivisia tällä saralla. Ranska järjesti keskiviikkona osastollaan blogipaneelikeskustelun, joka myös videoitiin (katso video). Floridalaiset tarjosivat osastollaan ilmaisen Wi-Fi:n ja sähköisten laitteiden latauspisteen sekä kilpailun niille jotka twiittasivat #VFWTM–tunnisteella. Malaga esitteli itseään innokkaalle bloggaajakuulijakunnalle ja kertoi suunnitteilla olevasta blogimatkasta.

Nyt Suomen osasto kaikui tyhjyyttään ja oli, kuten joku joskus kuvasi messuosaston brändättyä ulkonäköä, ’hajuton, väritön ja mauton’. Tai kuten jotkut toiset kuvaavat, hillityn tyylikäs.

Lopuksi vielä tuokiokuvia messuilta videon muodossa:

Mainokset

Avainsanat: , , , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: