TripAdvisor – maailman suosituin matkailusivusto, osa 1

Kuuntelen mielelläni tietokonetta käyttäessäni BBC Radio 2:ta  ja eilen korviini osui mielenkiintoinen haastattelu. Vieraana oli TripAdvisorin perustaja Stephen Kaufer, joka keskusteli sivuston uutuuksista ja etenkin sen uskottavuudesta.  Kaufer sai myös vastata ohjelmaan soittavien matkailualan yrittäjien kiperiin kysymyksiin, joka koskivat enimmäkseen käyttäjien negatiivisten kommenttien todenperäisyyttä ja luotettavuutta.

Keskustelin marraskuussa World Travel Marketissa useiden eri puolilta maailmaa tulleiden majoitusyritysten edustajien kanssa ja he kaikki pitivät TripAdvisoria äärettömän tärkeänä työkaluna. Monet kertoivat seuraavansa sivustoa lähes päivittäin ja käyttävänsä siitä saatavia tietoja esimerkiksi laaduntarkkailuun.

Tämä ei ole yllättävä tieto sinänsä, sillä TripAdvisor on eittämättä maailman tärkein matkailusivusto 50 miljoonan kuukausittaisen uniikkikävijän, 20 miljoonan jäsenen ja yli 60 miljoonan suosituksen myötä.  En näe että näissä luvuissa tapahtuisi mitään hiipumista – päinvastoin, sillä yhteistyö Facebookin kanssa lisännee sivuston näkyvyyttä.

Mielenkiintoista on, että suomalaiset matkailuyritykset eivät näytä olevan samaa mieltä muun maailman kanssa. Täkäläisten hotellien perustiedot saattavat löytyä, mutta kuvat, videot ja vastineet asiakkaiden negatiivisiin palautteisiin puuttuvat lähes täysin.  Ainakaan rahasta tässä häkellyttävässä välinpitämättömyydessä ei voi olla kyse, sillä kaikki nämä toiminnot ovat ilmaisia.

Elinkeinoa saattaisi kiinnostaa että sivuston venäläisten käyttäjien määrä näyttää olevan nousussa. Huomasin näet useita uusia kommentteja itärajan takaa – eivätkä ne kaikki olleet mitenkään suitsuttavia sanavalinnoissaan. Myös suomalaiset käyttäjät ovat ottaneet sivuston omakseen, eivätkä vain kaukolomien hotellivalintoja avittaakseen.

Haastattelusta inspiroituneena päätin kirjoittaa blogitrilogian kuinka TripAdvisoria kannattaa käyttää hyväkseen hotellien, ravintoloiden ja matkakohteiden markkinoinnissa. Oman sivuston ohella TripAdvisor on kuitenkin tärkein markkinointikanava kaikille asiakkaita haikaileville matkailualan toimijoille.

Kauferin haastattelun voi kuunnella tiistaihin 17.1.2012 asti tästä linkistä: http://bbc.in/yvLFmn

Lopuksi suosikkikoomikkoni Michael McIntyren ajatuksia TripAdvisorista ja lomanvietosta. Video on pitkähkö ja vähän rakeinen, mutta huumori purevaa.. Enjoy!

Advertisements

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: