TripAdvisor osa 3 – Matkailukohteen Top 5

TripAdvisor on oiva markkinointikanava kaikille matkailukeskuksille ja alueiden matkailuorganisaatioille koosta riippumatta. Ketäpä ei maailman suurimman matkailusivuston 50 miljoonaa kävijää kiinnostaisi?

Sivustolle voi tuottaa runsaasti ilmaista sisältöä, jolloin matkailumarkkinointia voi harjoittaa ilman maailmanluokan budjetteja. Toki TripAdvisor tarjoaa maksullisia palveluita niitä kaipaaville, mutta useimmille suomalaisille matkailualueille ilmaiset palvelut ovat täysin riittäviä.

On hyvä pitää mielessä, että TripAdvisor toimii jokaisessa matkansuunnittelun vaiheessa. Sivusto tarjoaa materiaalia haaveilusta jo tehdyn matkan puimiseen & hehkutteluun – ja kaikkea siltä väliltä. Hyvällä suunnitellulla matkakohde voi syöttää oikeanlaista tietoa syklin kussakin vaiheessa olevalle asiakkaalle.

Ensin kannattaa tutustua mitä TripAdvisor tarjoaa omalta alueelta – liikkeelle kannattaa lähteä esim. matkakohteen hallinnoinnin aloitussivuilta. Useimmista alueista on valitettavan vähän tietoutta tarjolla. Olisikohan ryhdistäytymisen paikka?

Tässä matkailukohteen Top 5 tehtävät TripAdvisorissa:

1.    Lisää kuvia ja videoita
Aloitetaan ehkäpä helpoimmasta eli kuvallisesta viestinnästä. Kuka tahansa voi ladata kuvia ja videoita, joten matkakohde itse voisi tarjota haaveilijoille upeita maisemakuvia ja jo matkan suunnitteluvaiheessa oleville informatiivisempaa kuvamateriaalia. Materiaalin kannattaa olla hyvätasoista ja kuvat kauniita, mutta pitää muistaa että kuvien täytyy olla alkuperäisiä eikä niitä saa julkaista muualla.  Etenkin videoita ladatessa kannattaa miettiä hyvät tagit eli asiasanat, jotta nekin käyttäjät, joilla ei alun perin olisi ollut kiinnostusta alueesta, löytävät ne.

2.    Kirjoita tai editoi artikkeleita ja osallistu keskusteluun
TripAdvisoriin voi kirjoittaa informatiivisia artikkeleita omasta alueesta. Sivusto antaa ehdotuksia aiheiksi, mutta niitä voi keksiä itsekin. Artikkelin ei tarvitse olla pitkä, ja samaa aineistoa voi käyttää hiukan editoiden esim. Wikipediaan.  Jos alueelta on jo kirjoitettu artikkeleita, niitä voi editoida tarpeen vaatiessa, vaikka ei itse olisikaan kirjoittanut alkuperäistä tekstiä. Foorumeita kannattaa ensin seurailla ennen kuin keskusteluihin hyppää sekaan – ja silloinkin kannattaa varmuuden vuoksi pitäytyä ihan perusfaktatietoa kaipaavien kyselyissä.

3.    Listaa paikalliset nähtävyydet ja matkailuinfo
Alue tuntuu kummasti houkuttelevammalta jos matkan aikana on mahdollista tutustua useisiin nähtävyyksiin..  Nähtävyydet (attractions) ja matkailutoimistot listataan samoin kuin majoituskohteet eli tarjolla on useita ilmaisia työkaluja. Nähtävyydeksi luetaan kohde, jolla on osoite, puhelinnumero ja aukioloajat. Hyvä esimerkki löytyy irlantilaisen Dinglen nähtävyyslistauksesta.
Tarkemmat ohjeet listauksen luomisesta ja optimoinnista löytyvät täältä.

4.    Käytä omalla sivustolla ilmaisia TripAdvisor vempaimia
Jos TripAdvisorissa on alueeltasi riittävästi majoituskohteita tai matkailijoiden ottamia valokuvia, kannattaa harkita TripAdvisorin sisällön näyttämistä omalla kotisivulla. Vempaimen koodin voi ladata ilmaiseksi.

5.    Pidä TripAdvisor talkoot
Loppujen lopuksi tärkeintä on, että sivustolla on runsas tarjonta paikallisia majoitusyrityksiä ja nähtävyyksiä.  Mitäpä jos pistettäisiin asiat kuntoon kerta heitolla ja järjestettäisiin alueen toimijoille TripAdvisor talkoot?

Lue myös:
TripAdvisor – maailman suosituin matkailusivusto, osa 1
TripAdvisor osa 2 – Majoitusyrityksen Top 10

Advertisements

Avainsanat: , , , ,

Trackbacks / Pingbacks

  1. TripAdvisorin kohtaama kritiikki « Matkamagneetti - 10.2.2012

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: