Matkailuyritys Facebookissa – kuinka ohjata kävijöitä omalle kotisivustolle

Olen tutustunut viime aikoina aika moneen matkailualan yrityksen Facebook – profiiliin. Moni matkailuyritys on lähtenyt mukaan sosiaaliseen mediaan juuri Facebookin kautta, mutta useimmiten kohdeyleisönä on ollut vain suomalainen asiakaskunta.

Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä Facebookia kansainväliseen markkinointiin. Se on itse asiassa aika käyttökelpoinen väline pienimillekin matkailuyrityksille. Jos palvelusi ovat niin hyviä että niitä suosittelee mielellään tai statuspäivityksesi viihdyttäviä tai mieleenpainuvia, Facebook tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ystäväverkoston kautta kustannustehokkaasti – jopa ympäri maailmaa.

Facebook -markkinoinnilla pitää tietenkin olla päämäärä ja tavoite.

Itse pidän Facebook -toiminnan tärkeimpänä tavoitteena kävijöiden ohjaamisen omalle kotisivustolle. Ne, joilla on jo Facebook profiili, huomaavat usein kävijätilastoja katsellessaan että liikennettä tulee yllättävän paljon Facebookista omalle kotisivustolle.

Tätä toimintaa kannattaakin rohkaista. Tässä muutama yksinkertainen keino, joilla voi lisätä liikennettä Facebookista omalle sivustolle:

  1. Jos sinulla on käytössäsi perinteinen Facebook profiili, lisää Tietoja-kentän alkutekstiin nettiosoitteesi.Näin se on pysyvästi esillä profiilisivulla ja houkuttelee klikkaamaan. Tosin uusi aikajana-muotoinen sivu tulee kohta käyttöön myös yrityksille, joka hankaloittaa nettiosoitteen esiintuontia. Majoitusyritykset ovat todennäköisesti valinneet kategoriakseen hotellin tai paikallisen yrityksen, jolloin aikajana-muotoinen sivu ei näytä Tietoja – kenttää, vaan ainoastaan yrityksen osoitteen, puhelinnumeron ja aukioloajat.Toisaalta jos yrityksesi voi valita paikkaan sitoutumattoman kategorian, kannattaa tehdä se, sillä silloin lyhyt Tietoja-kenttä tulee näkyviin profiilin yläosaan, ja voit lisätä siihen nettiosoitteesi.
  2. Jos profiilisi on tarkoitettu myös kansainvälisille markkinoille ja käytät esim. suomea ja englantia, suosittelen miettimään tarkkaan kuinka toimia eri kielillä. Perustietojen pidemmät tekstit eri kielillä kannattaa ehdottomasti laittaa omiin kappaleisiinsa.
  3. Perustiedot kannattaa muutenkin jaksottaa omiin kappaleisiinsa luettavuuden parantamiseksi. Jos sinulla on esimerkiksi mökkimajoitusta, asia kannattaa kertoa omassa kappaleessa ja lisätä suora linkki mökkimajoitussivulle.  Hotellimajoitus esitellään taas suorine linkkeineen omassa kappaleessaan ja niin edelleen. Jokainen promootiomahdollisuus kannattaa käyttää hyväksi!
  4. Aikajana-muotoisen profiilisivun ison kansikuvan hyöty kannattaa maksimoida. Kansikuvan voi ’brändätä’ eli tehdä vaikka kollaasi eri vuodenajoista olevista kuvista. Nikellä on hieno esimerkki yläkuvan käytöstä oman brändin markkinointiin:
    Kuvaa suunnitellessa kannattaa pitää mielessä että Facebook on asettanut rajoituksia kuvan sisältöön. Esimerkiksi yhteystietoja (kuten nettiosoitetta tai sähköpostiosoitetta) tai tykkäämiseen kannustavia tekstejä ei saa laittaa kuvaan. Kannattanee siis valita upea laadukas ja oikein mitoitettu kuva(851 x 315 pikseliä), joka parhaiten kuvaa palveluitasi – varmuuden vuoksi ilman mitään tekstejä.
  5. Lisää omalle kotisivustollesi tieto että olet Facebookissa. Näin jopa satunnainen sivustolla kävijä saattaa hetken huumassa päätyä faniesi joukkoon ja tulee siten saamaan koukuttavia viestejäsi omaan uutisvirtaan säännöllisin väliajoin. Niiden kautta hän voi sitten palata jälleen kotisivullesi – mieluiten ostotarkoituksissa.Listaus erilaisista yhteisöliitännäisistä eli omalle sivustollesi asennettavista vempaimista löytyy Facebookin kehittäjien sivulta http://developers.facebook.com/docs/plugins/ .

Kun suunnittelet t omaa Facebook profiiliasi, kannattaa pitää mielessä että se on tarkoitettu lähinnä niille kävijöille, jotka eivät vielä ole fanejasi. Jos joku liittyy faniksesi, hän tulee todennäköisesti vain näkemään viestisi omassa uutisvirrassaan eikä sen koomin palaa profiilisivullesi.

Profiilisivusi on kuin ensi treffit. Sinun täytyy onnistua lumoamaan kävijä faniksi ensimmäisellä kerralla, sillä toista mahdollisuutta tuskin tulee.

Advertisements

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: