Facebook kotimaan markkinoinnissa

Linjastani poiketen ajattelin tänään pohtia kuinka Facebook soveltuu majoitusyritysten kotimaan markkinointiin. Yleensä toki keskityn omaan alaani eli kv-puoleen, mutta enpä vain malta olla esittämästä omia mielipiteitäni tästä(kin) asiasta!

Facebookin käytössä tärkeintä on että statuspäivitykset ovat ajankohtaisia. Jos jotain tapahtui tänään tai eilen, tai tapahtuu lähitulevaisuudessa, siitä kannattaa kertoa. Sosiaalisessa mediassa viime kuun tapahtumat ovat jo esihistoriaa. Toiseksi tärkeintä on että päivityksiä tapahtuu säännöllisin väliajoin, mieluiten muutaman päivän välein.

Statuspäivitykset kannattaa miettiä kohderyhmän kannalta. Ovatko fanisi paikallisia asukkaita, lounastajia, bisnesmatkustajia vai kerran vuodessa paikalle saapuvia lomailijoita. Tutkaile keitä fanisi ovat, jotta viestit kohdistuvat paremmin.

Hieno esimerkki paikallisten asiakkaiden (’kylänväen’) huomioonottamisesta tulee Savosta:

Eevantalo päivittää säännöllisesti tietoa paikallistapahtumista – suuremmista ja pienemmistä – ja saa faninsa mukaan kommentoimaan ja jakamaan statuksia omille ystävilleen. Statuspäivityksistä saa hyvän mielen nekin, jotka harvemmin pääsevät nauttimaan Eevantalon savusaunasta. Päivitykset on näennäisesti kohdistettu paikallisille, mutta toimivat myös muiden fanien suhteen.

Tässä muutama idea, joita voisi käyttää hyödykseen Facebook päivityksissä:
– kysy faniesi mielipidettä tai kehitysideoita
– julkaise mysteerikuva ja kysy missä kuva on otettu tai mitä se kuvaa
– kysy kompakysymyksiä tai arvoituksia
– julkaise paikallisen tapahtuman linkki, mutta muista kirjoittaa statuspäivitykseen kuinka oma yrityksesi liittyy asiaan
– jos seuraavana viikonloppuna on yllättäen vapaata, kerro asiasta ja anna tarjoushinta. Hyvällä tuurilla tämä tieto välittyy omaa fanien ystäväverkon kautta laajemmallekin piirille.

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

Trackbacks / Pingbacks

  1. Revontulia Lontoossa « Matkamagneetti - 25.9.2012

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: