Asiakkaan silmin

Lempiohjelmani televisiossa on nykyisin AVAn myöhäisillan Ravintolat syynissä -sarja, jossa legendaarisen The Ivy –ravintolan Fernando Peire auttaa konkurssikypsiä ravintoloitsijoita uudistamaan bisneksensä. Jokainen jakso alkaa Peiren visiitillä ravintolaan asiakkaan ominaisuudessa, jolloin syyt epäonnistumiseen löytyvät kädenkäänteessä. Lähes aina Peire myös kävelyttää ravintoloitsijan kadun toiselle puolelle ja pyytää katsomaan omaa bisnestä asiakkaan silmin. Kysymykset kuuluvat ”Millaisen vaikutelman ravintolastasi saa? Miltä ravintola näyttää?”

Tottahan se on, että oman yrityksen ulkonäköön sokeutuu, ja usein tarvitaan ulkopuolinen kertomaan mikä on vialla.

Sama pätee yrityksen verkkosivuihin. Ne ovat yrityksen ikkuna maailmalle, ja antavat ensi vaikutelman asiakkaalle, joka ei ehkä vielä ole käyttänyt yrityksen palveluita. Matkailualalla tämä on ensiarvoisen tärkeää, sillä matkailutuotteethan ostetaan ensin, ja sitten vasta kulutetaan.

Asetupa asiakkaasi asemaan ja mieti mitä tietoa olet hakemassa? Asiakkaat verkossa ovat erittäin tarkoitushakuisia ja motivoituneita. Verkosta etsitään tietoa, kiinnostavia sisältöjä ja ostomahdollisuuksia.

Koska viimeksi katsoit omia verkkosivujasi asiakkaasi silmin? Löytävätkö sivustollasi kävijät sitä mitä hakevat? Ovatko sivusi tehty asiakaslähtöisesti vai oman agendasi kannalta?

Asiakkaat ovat harmittavan lyhytpinnaisia, jos sivut eivät toimi nopsasti tai vastaus mieltä askarruttavaan kysymykseen ei löydy heti, asiakas pongahtaa takaisin Googleen alta aikayksikön. He haluavat parempaa asiakaspalvelua – heti.

Yleensä asiakas tarvitsee perustietoja – mitä, missä, milloin. Yllättävän usein nämä asiat piilotetaan jonnekin ’kulman taakse’. Perustietojen lisäksi sivustolta pitäisi löytyä vielä mielenkiintoista sisältöä, joka auttaa markkinointitarkoituksissa. Mielenkiintoista sisältöä voi olla tarinat, kuvagalleriat, paikalliset tapahtumat.

Houkutteleva ja rikas sisältö auttaa myös hakukoneita löytämään sivustosi paremmin.

Ja jotta asiat eivät olisi niin yksinkertaisia, tietoa pitää löytyä myös muilla kielillä. Yllättävän usein kieliversioille laitetaan minimimäärä tietoa, ehkäpä käännös- ja päivityskuluihin vedoten. Jostain kumman syystä kieliversiosta on usein tiputettu pois myös karttatieto ja aukioloajat, joiden ei pitäisi olla vaikeita ylläpidettäviä. Herää kysymys, miksi sivut on tehty jos ne eivät tyydytä asiakkaiden tarpeita?

Nyt on aika heittäytyä asiakkaan asemaan, eikä ainoastaan perusbisneksessäsi vaan myös verkkomaailmassa. Ja jos tuntuu että sivustosi asiat eivät ole ihan kohdillaan, asiantuntija-apua on kyllä tarjolla.

Lue myös:
Sijaintitieto matkailuyrityksen sivustolla

Fernando Peire Ravintolat syynissä -ohjelmasta. The Restaurant Inspector.

Mainokset

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: