Mobiilipalvelut matkailualalla – osa 2

Matkustin pari kuukautta sitten Lontoossa ruuhka-aikaan, jolloin juna oli täynnä töistä kotiin suuntaavia työmatkalaisia. Totesin hetken kuluttua että olin yksi harvoja matkustajia joka EI käyttänyt mitään mobiililaitetta matkan aikana. Vielä pari vuotta sitten, kun itsekin matkasin säännöllisesti Lontoon ruuhkissa, minä ja kanssamatkustajat luimme ajankuluksemme pokkareita.

Nyt suosituin ajanviete näytti olevan tablettitietokone. Vierustoverini tutustui myynnissä oleviin taloihin ja vastapäinen rouva Etelä-Ranskan lomakohteisiin. Lomamatkaa siinä siis suunniteltiin. Entisajan matkaesite on vaihtunut tablettiin.

Mobiililaitteiden käyttö yleistyy huimaa vauhtia.  Kuinka tämä kannattaa ottaa huomioon matkailumarkkinoinnissa? Mitä matkailuyrittäjän tai matkailualueen kannattaa tehdä jotta ei ihan tippuisi kehityksen kyydistä?

Mielestäni ei välttämättä mitään – vielä. Mutta on hyvä seurata maailman trendejä ja mietiskellä miten varautua tulevaisuuden varalta.

Mutta toisaalta mikäpä estää lähtemästä mukaan jo nyt. Ihan heti ei tarvitse lähteä väsäämään älypuhelinapplikaatiota sillä mobiililaitteita käyttäville asiakkaille voi tarjota palveluita yksinkertaisemminkin.

Tässä muutamia ehdotuksiani asian tiimoilta:

Älypuhelimet

Maailmalla on todettu että älypuhelimien myynnin kasvu on siirtänyt suuren osan viime hetken varauksista mobiililaitteisiin. Premier Inn –hotelliketju Isossa-Britanniassa avasi tammikuussa 2011 useisiin älypuhelimiin applikaation, jonka arveltiin palvelevan parhaiten business-matkustajia. Oikeassa olivat. Parissa kuukaudessa noin puolet hotelliketjun saman päivän varauksista tuli applikaation kautta. Asiakkaat löysivät applikaation avulla lähimmän Premier Inn-hotellin, sen kuvat, yhteystiedot ja – mikä tärkeintä – varausjärjestelmän. Reilussa puolessa vuodessa applikaatio oli ladattu yli miljoona kertaa ja se tuottaa yritykselle keskimäärin 2 miljoonaa puntaa kuukaudessa.

Älypuhelimet palvelevat siis parhaiten business-matkustajia ja niitä jotka ovat liikkeissään muuten vain vikkeliä.

Rantapallo on listannut ansioituneesti parhaat matkailusovellukset älypuhelimille http://www.rantapallo.fi/varusteet/parhaat-matkailusovellukset-alypuhelimille/ .

Listalta löytyy mm. TripAdvisor, joka listaa hotellit ja ravintolat. Jokainen matkailuyrittäjä pääsee siis ilmaiseksi mukaan applikaatiomaailmaan ilman oman applikaation luomista. Vinkkejä TripAdvisorin käytöstä löydät aiemmasta blogistani.

Tabletit

Tablettitietokoneet kuten iPadit ja Samsungin Galaxyt valtaavat vähitellen markkinoita perinteisiltä läppäreiltä ja pöytätietokoneilta. Tablettien suosion kasvu on ollut huimaa, kuten totesin täpötäydessä junassa Lontoon laitamilla.

Saman olen huomauttanut tarkastellessani brittien surffailutapoja verkkosivujen käyttäjätilastoista. Tällä hetkellä noin 10% nettikäytöstä tapahtuu mobiilaitteilla ja näistä käynneistä lähes kaikki ovat  tableteilla. Kävijämäärä on vielä pieni, mutta osuus kävijöistä kasvaa kuukausi kuukaudelta. Etenkin haaveilu ja matkojen suunnittelu illalla kotisohvalta onnistuu erityisen hyvin tabletilla.

Matkailusivustoilla käydään siis yhä useammin tablettitietokoneilla, joka kannattaa ottaa huomioon kun omia sivustoja suunnittelee tai uudistaa. Sivustoa kannattaa ainakin testata tablettitietokoneella ja todeta että sen käytettävyys ja ulkonäkö palvelevat myös tablettikäyttäjää.

Wi-Fi

Vaikka mobiililaitteet ovatkin arjessamme mukana monella tavalla, niiden käyttö matkakumppanina ulkomaan matkoilla on vielä vähäisempää. Syynä tähän ovat pelottavat roaming –maksut. Vaikka EU on rajoittanut datasiirtomaksuja, useimpia meistä kauhistuttaa ajatus jättilaskusta lomamatkan jälkeen.  Niinpä matkaaja totutusti sulkee nettiyhteyden siirtyessään maan rajojen ulkopuolelle.

Mobiilipalveluja matkailijoille on siis todella haastavaa kehittää, jos niiden käyttäjiä ei ole.

Mutta mikään ei estä ilahduttamasta liikkeellä olevaa matkailijaa tarjoamalla ilmaista Wi-Fi –yhteyttä. Samalla saa varmasti lisäbisnestä uusilta kiitollisilta asiakkailta.

Esimerkiksi matkailutoimistoille palvelun tarjoaminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Jos matkailija oppii että Matkailuinfo – merkillä varustetussa toimistossa voi saada käyttöönsä ilmaisen nettiyhteyden, hän poikkeaa ilolla taloon. Samalla vierailijalle voi tarjota paikallisinfoa ja houkutella tutustumaan paikkakunnan mitä kiehtovimpiin kohteisiin. Win-win situation!

Mitähän muita helppoja tapoja olisi palvella mobiililaitetta käyttävää asiakasta?

Lue myös:

Mobiilipalvelut matkailualalla osa 1 – kuinka mobiili muuttaa matkailua

Avainsanat: , , , , , , , , ,

Jätä kommentti