Mobiilisivuston luominen: case VisitLakeTuusula.com

Kirjoitin viime kerralla Googlen GetMoMeter – sivustosta, jonka avulla yritykset voivat arvioida omia sivustojaan mobiiliasiakkaiden näkökulmasta. Jotta en vain jäisi tässä asiassa teorian tasolle, päätin toteuttaa oman mobiilisivustoprojektin Googlen ehdotusten mukaan.

Projektin kohde oli Visit Lake Tuusula – sivusto, joka projektin aluksi näytti kännykän näytöllä tältä:

Googlen GetMoMeter antoi sivustolle mobiilikäytettävyydestä vain yhden pisteen viidestä mahdollisesta. Sivusto siis kaipasi ’jonkin verran’ remonttia. Sivusto sai surkeat pisteet seuraavista syistä:

  1. Sivusto avautui näytölle 6,57 sekunnissa, joka ylitti kriittisen 5 sekunnin rajan. Googlen mukaan noin puolet mobiililaitteen käyttäjistä hylkää sivuston jos se ei lataudu viidessä sekunnissa.
  2. Kuvat eivät näkyneet tihrustamatta
  3. Tekstiä ei voinut lukea zoomaamatta.
  4. Linkkejä oli vaikea avata kosketusnäytöllä.
  5. Navigaatio oli hankalaa ja epäloogista.
  6. Hakukenttä oli liian pieni käytettäväksi.

Tuomio oli ankara, joten sivustolle oli siis tehtävä kevennetty mobiiliversio, joka aukeaisi automaattisesti kännykkäkäyttäjille.

VisitLakeTuusula.com on tehty WordPress –blogijulkaisutyökalulla, johon löytyy useita erilaisia mobiilisivustolisäosia. Päätin kuitenkin jatkaa valitsemallani polulla Googlen kera.

Googlen HowToGoMo –sivusto listaa useita yrityksiä, joiden puoleen voi kääntyä halutessaan mobiilisivuston. Tässä projektissa päätin käyttää InfoGin –yrityksen  ilmaista työkalua GinWizia. Tässä palvelun esittely videon muodossa:

Sivusto väitti mobiiliversion tekemisen vievän aikaa alle kaksi minuuttia. Tämä varmaan on mahdollista, mutta hienosäädöt mukaan lukien aikaa tuhrautui kaiken kaikkiaan puolisen tuntia.

Ja millainen lopputulos saatiin? Tässäpä tämä:

Yksinkertaistettu ja ehdottomasti helpompi käyttää älypuhelimella, vaikka hiomista vielä toki riittää. Mutta ehdottomasti puolen tunnin työn arvoinen, vai mitä sanoisit? Voi olla, että mobiiliversio tulee aikanaan vaihtumaan WordPress – lisäosalla tehtyyn, mutta kyllähän tämä GinWizin versio alkuperäisen peittoaa.

Sivustoa kannattaa käydä katsomassa kännykällä, jolloin näkee kuinka pelkistetty versio sivustosta toimii GinWizin ehdottamana. Avaa sivusto www.visitlaketuusula.com tai käytä QR –koodia:

qrcode

Happy browsing!

Lue myös:
Yrityksen sivusto mobiiliystävälliseksi – Googlen GetMoMeter avuksi
Mobiilipalvelut matkailualalla osa 1 – kuinka mobiili muuttaa matkailua
Mobiilipalvelut matkailualalla – osa 2

Advertisements

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: