TripAdvisor ja matkailupäällikön dilemma

Viime heinäkuussa maailman suurin matkailusivustoTripAdvisor julkaisi tämän vuoden toisen neljänneksen (Q2) tulokset. Ja mitä lukuja ne olivatkaan!

Sivuston suositusten määrä oli kasvanut viime vuoden 50 miljoonasta 75 miljoonaan*. Siis luit aivan oikein, 75 miljoonaan.

Samana aikana sivustolle kirjautuneiden jäsenten määrä oli noussut 32 miljoonaan (20 miljoonasta). Uutta aineistoa pukkaa sivustolle 50 kappaletta per minuutti ja tätä aineistoa käy ihailemassa keskimäärin 56 miljoonaa kävijää per kuukausi.

Nämä ovat sellaisia lukuja että niitä ei kannata ohittaa olankohautuksella – ei edes täällä meillä Pohjolassa!

Siis kerrataanpa vielä: 56 miljoonaa kävijää per kuukausi.

Siellä taitaa olla aika monta tuttua asiakasta joukossa, puhumattakaan niistä jotka ovat meille vielä tuntemattomia. Ja jäävätkin tuntemattomiksi, jos eivät löydä arktisilta leveysasteiltamme mitään järkevää tietoa majoitusvaihtoehdoista, nähtävyyksistä tai ravintoloista.

Voisi vaikka sanoa että maailman silmissä matkailualuetta ei ole olemassa jos siitä ei löydy tietoa TripAdvisorista.

Tosin antaahan alueen tai majoituskohteen puuttuminen sivustolta indikaation siitä, että nyt liikutaan matkailullisesti neitseellisellä alueella ja satunnainen matkailija kokee jotain aivan ainutkertaista uskaltautuessaan seikkailemaan jonnekin, minne kukaan muu turisti ei ilmeisesti vielä ole eksynyt.

Toisaalta jos matkailualue tai majoituslaitos ihan oikeasti on kiinnostunut saamaan lisää kansainvälisiä asiakkaita, niin kannattaisi varmaan ohjata niitä SOME resursseja 56 miljoonan kävijän ja 75 miljoonan suosituksen TripAdvisoriin. Siinä voisi näet olla kustannus-ja hyötysuhde ’kohillaan’ jos pienen panostuksen myötä paikkakunnalle eksyisi muutama lisäturisti käyttämään anteliaasti lomabudjettiaan.

Dilemmahan tästä tulee matkailuväelle: brändätä alue neitseelliseksi, vai saada vähän enemmän matkailutuoja suuremmilta turistivirroilta. Mitähän sitä itse tekisi?

*lähde: comScore Media Metrix, Worldwide, heinäkuu 2012

Advertisements

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: