Revontulimatkojen nuuskinnasta psykograafisen segmentoinnin kohteeksi

Kun britit miettivät minne voisi matkustaa katsomaan revontulia, Lapin kanssa kisassa painiskelee Kanada. Vaikka lentomatka Kanadaan onkin pidempi, lomamatkan hinta liikkuu samoilla tasoilla kuin Lapin matkojen. Bonuksena on vielä sujuva kommunikaatio kun kielikin on sama.

Tutkiskelin Kanadan virallista matkailusivustoa ajatuksenani katsoa kuinka he markkinoivat maata revontulimatkakohteena. Ennen kuin pääsin kovin pitkälle – itse asiassa vain sivuston etusivulle – eksyin tekemään itsestäni matkailija-analyysiä.

Kanadalaiset näet kehottivat testaamaan oman matkailijatyypin, jotta onnistuisin suunnittelemaan itselleni täydellisen loman. Tuumasta siis toimeen vaikka revontulimatkojen markkinoinnin nuuskimisestahan tässä oli alunperin kyse.

Kahlasin läpi kolmesivuisen kysymyspatteriston, jossa tentattiin mm. innostusta paikallisten ruuhkabussien käyttöön, historiallisten monumenttien katseluun ja yleistä matkailuasennetta.

Kyselyn tuloksia ei saanut eteensä ennen kuin olin ilmoittanut sähköpostiosoitteeni ja kotimaani. Uutiskirjeen tilaaminen oli täten todella helppoa. Nokkelasti toimittu kanadalaiset, ajattelin, sähköpostiosoiterekisterinne kasvoi jälleen.

Nokkelaa tai ei, kanadalaiset eivät tietenkään ole tehneet kyselyä vain saadakseen sähköpostiosoitetta rekisteriinsä.  Kyselyn perimmäisenä tarkoituksena on ohjata sivustolla kävijä hänelle parhaiten sopiviin matkailukokemuksiin. Lisäksi kanadalaiset saavat kullanarvoista tietoa, jonka avulla he ymmärtävät asiakastaan paremmin. Tuntemalla asiakkaan tarpeet ja motivaatiot, hänelle voi myydä matkakohteen helpommin.

Kanadalaisten käyttämä kysely perustuu psykograafiseen segmentointiin ja sen avulla kanadalaiset eivät vaan markkinoi ja myy matkailukokemuksia, vaan myös tuotteistavat matkailupalveluita. Huippuunsa vietyä tutkimustiedon hyödyntämistä siis. Ja aineistoa kertyy lisää joka päivä.

No millainen matkailija sitten olen kanadalaisten mielestä?

Minä kuulemma haen lomiltani piristystä ja henkistä elpymistä. Olen siis ’Rejuvenator’.

Tämä määritelmä osuu kyllä vähän sinnepäin. Mutta entä persoonallisuuteni?

No aika nappiinhan tuokin meni. Kukapa ei haluaisi olla ambitious, relaxed, discriminating ja social!

Mutta mistäpä minut lomaltani löytää?

Siis, mitä? Family resorts, spas, hotel restaurants, tourist hot spots?

Jos kesämökki luetaan family resortiksi, kanadalaiset osuvat edes jossakin määrittelyssään oikeaan. Hmm, ja kävinhän viime kesänä Harry Potter Warner Brothers Experiencessä, joten olen jopa tänä vuonna käynyt ihan todellisessa tourist hot spotissakin.

Mutta että kylpylöissä ja hotellin ravintoloissa?

Nyt sisäinen villi ja vapaa matkustajaminäni nostaa äreänä päätään! Tottahan se on, että vauhdikkaat city breakit ovat viime vuosina vaihtuneet lapsiperheelle sopiviin ’helpompiin’ kohteisiin, mutta enhän minä nyt sentään näin keski-ikäistynyt ole!  Ovatkohan nuo kanadalaiset nyt ajatelleet tämän mallituksen ihan loppuun? Haluaisin niin kovin olla Free Spirit!

No, Kanadan turistikomission mukaan noin 10% kyselyyn vastanneista päätyy Rejuvenatoriksi. Valitettavasti meidän Rejuvenator –ryhmämme ei ole kanadalaisten tärkeimpiä kohderyhmiä.  Niitä ovat Free Spirit, Cultural Explorer, Authentic Explorer, Personal History Explorer ja Cultural History Buff.

Käypä itse testaamassa kuinka oikeaan kanadalaiset osuvat sinun kohdallasi ja kannattaako Kanadan kohdistaa sinuun markkinointiaan: http://caen.canada.travel/traveller-types.

Lue lisää aiheesta:

Environics Research Group: Canadian Tourism Commission: Explorer Quotient® Traveller Segmentation

Advertisements

Avainsanat: , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: