MEKin Road Show:n satoa

Osallistuin viime perjantaina MEKin Road Show – tapahtumaan Helsingissä. Etukäteen minua kiinnostivat eniten maaedustajien raportit, joita perinteisesti on kuultu näissä vuosittaisissa tapahtumissa.  Maaedustajien puheenvuorojen lisäksi arvelin tutkimusjohtaja Krisse Hietasaaren puheenvuoron moderneista humanisteista olevan päivän mielenkiintoisinta antia. Näin olikin, mutta päivän ”kohokohdaksi” nousi yllättäen jotain aivan muuta..

Modernit humanistit

Modern humanist MEK teetti keväällä tutkimuksen matkailumaabrändin kohderyhmästä moderneista humanisteista. Tämä kiehtova, mutta ah niin vaikeasti ymmärrettävä kohderyhmä on näet asenteeltaan ja arvoiltaan oikea, mutta vasta tutkimukset valottavat miten he suhtautuvat Suomeen matkailukohteena ja millaisia he ovat matkustajina.

Tutkimuksen mukaan MoHut (modernit humanistit) pitävät mm. kauniista maisemista, ruokakulttuurista ja mökkien kauniista sisustuksesta.  He ovat erittäin suunnitelmallisia, mutta jättävät tilaa spontaaneille päätöksille.  Matkavaraukset he tekevät itse, mutta jossakin vaiheessa käyttävät matkanjärjestäjän tai matkatoimiston palveluita. Eniten heitä kiinnostavat rantalomat ja kaupunkilomat.

Tämä kaikki on itseäni ilahduttavaa tietoa! Vuosien varrella – ennen kuin olin edes kuullut moderneista humanisteista – päässäni muotoutui kuva henkilöstä, joka on kiinnostunut Suomen lomista. Tämä oma mutu-kuvani vastaa hyvin pitkälle yllä olevaa tutkimustietoa.

Yllättävä tietoa tutkimuksessa oli se, että MoHut eivät ole kiinnostuneita lumi- ja hiihtolomista. Eli ne suuret joukot, jotka suuntaavat Lapin hangille Euroopasta, eivät siis olekaan MoHuja?

B&B -paikat hakusessa

Päivän aikana kuulimme myös maaedustajien raportteja maailmalta. Mielenkiintoisin esitys oli mielestäni Ranskan Annaleena Soultilla, joka ohjasi kuulijakunnan ajatukset indismatkailuun. Hän kertoi ystävänsä Mme Dupontin haasteellisesta Suomen lomamatkan suunnittelusessiosta netissä. Annaleena päätyi esityksessään esittelemään ranskalaista b&b-varaussivustoa ( http://www.gites-de-france-charme.com ). Totta on, että meiltä Suomesta moinen puuttuu, sillä Lomarenkaan yritys jää kyllä vaatimattomaksi verrattuna ranskalaisten mestariteokseen.

Japanin markkinat

Sähäkin – ja ehdottomasti ammattimaisin – esitys oli taas Japanin Shigeyoshi Notolla. Noto-sanin video muistutti kuulijakuntaa Japanin markkinoiden tärkeydestä. Totta onkin että Kiinan kasvuhuumassa aina luotettava Japanin markkina on jäänyt jotenkin unohduksiin. Japanista meille on erinomaiset yhteydet ja maamme kiinnostaa japanilaisia kasvavassa määrin.

Sähköistä tunnelmaa

Niin, mikä olikaan se päivän piristysruiske? Lounaan jälkeisen uneliaan ilmaiirin sähköisti Helsingin kaupungin matkailutoimiston kritiikki MEKin brändimainontaa kohtaan. Helsingin mielestä imagomainonta ei tue kaupunkilomamarkkinointia, eivätkä he siten halua olla siinä mukana. MEKin viime aikaiset kampanjat ovat tuoneet esille Suomea eksoottisena, villinä ja alkukantaisena luontolomakohteena. Tässä kuvaesimerkkejä Visit Finlandin vuoden 2012 kampanjoista:

Eipä tällä kuvamateriaalilla kaupunkilomia myydä. Helsinki aikookin siirtää fokuksensa lentoyhtiöyhteistyöhön, joka toki on heidän kannaltaan järkevää. Citybreikit valitaan usein hetken mielijohteesta, usein yhteyksien sopivuuden ja lentohinnan mukaan.

Tilanne sähköistyi entisestään, kun MEKin markkinoinnin ja maakuvan johtaja vastasi Helsingin kritiikkiin yllättävän energisesti. Olisimmekohan voineet nähdä sähäkän kissatappelun, jos MEKin pääjohtaja ei olisi puhaltanut peliä poikki kesken kaiken..

Päivästä jäikin parhaiten mieleen Helsingin tyytymättömyys MEKin kampanjoihin ja Japanin edustajan ammattimainen videoesitys, joka kertoi ytimekkäästi Japanin markkinoiden tärkeydestä. Kaiken kaikkiaan olisi toivonut muidenkin maaedustajien puheenvuoroilta syvyyttä ja tarkempaa tietoa, mutta loppujen lopuksi heille oli kullekin annettu vain muutama minuutti estraadiaikaa. Harmitti sekä heidän että kuuijakunnan puolesta.

Päivän esitykset löytyvät MEKin sivustolta.

Advertisements

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: