WTM 2012 – toinen päivä

World Travel Marketin toinen päivä oli tuttuun tapaan huomattavasti vilkkaampi kuin maanantai. Useimmat jo maanantaina WTM urakkansa aloittaneet ostajat ja myyjät jatkoivat neuvotteluitaan tiistaina, mutta paikalle saapui runsain määrin myös muita alan ammattilaisia. Lehdistön edustajat, bloggarit, matkatoimistoväki ja sekalainen seurakunta matkailulle sydämensä menettäneitä ammattilaisia täytti Excel messukeskuksen hallit ja konferenssihuoneet.

Maanantai oli tiukka business-henkinen päivä, mutta tiistaina show todella pääsi vauhtiin!

Tiistai on semaaritarjonnaltaan mitä loistavin päivä. Kahdeksan aihepiiriltään erilaista seminaarisarjaa tarjosi ajankohtaista tietoa teknologiasta World Responsible Tourism Day -ohjelmaan.

Itselleni mielenkiintoisin semaariesitys käsitteli brittien matkustustrendejä ja kuinka maan taloudellinen tilanne on vaikuttanut ulkomaille suuntauvaan matkailuun. Konsulttiyritys Deloittea edusti Mr Graham Pickett, joka käsitteli sekä maan yleistä tilannetta että sen vaikutusta matkailuun.

Mr Pickettin mukaan brittikuluttaja on vihdoin pääsemässä pinteestä, sillä hänen ostovoimansa on lisääntymässä inflaation heiketessä. Tämän vuoden tamikuussa inflaatioaste oli 3.6% ja syyskuussa 2%. Asuntolainojen alhaiset korot helpottavat elämää, mutta palkkojen staattisuus ja energian odotettavissa olevat hinnannousut saattavat kiristää kuluttajien kukkaron nyörejä.

Deloitte on myös tutkinut kuluttajien matkaostoskäyttäytymistä. Heidän tärkeimpiä huomioitaan suomalaisen matkailuväen kannalta olivat

– britit odottavat edelleen viime hetkeen ennen kuin varaavat matkansa. Britit ovat hyvin hintatietoisia ja toivovat saavansa edullisimman hinnan odottelullaan.

– kaukomatkojen suosio on laskenut

– lyhytlomat kotimaassa sekä lähiseuduilla (Euroopassa) ovat entistä suositunpia

– Etenkin lapsiperheet pitävät kätevidtä all-includive lomista, koska budjetointi on helppoa

– Euron edullisuuden vuoksi britit saavat lomabudjetillaan 10% enemmmän kuin esim. vuosi sitten, mikä tulee lisäämään euroalueen houkuttelevuutta matkailijan kannalta

Pähkinänkuoressa voisi sanoa, että pahin on ohi, mutta vielä on paljon tekemistä että saavutetaan kulta-aikojen matkustusinto.

Lue myös:
World Travel Market 2012 tunnelmia (päivä 1) http://wp.me/p1MALo-g2

Mainokset

Avainsanat: , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: