All inclusive -lomat jatkavat voittokulkuaan

Thomson-Holidays-all inclusiveLuin juuri Daily Telegraphista Tui Travelin johtajan Peter Longin haastattelun, jossa hän kertoo pakettimatkojen tehneen suuren paluun vuonna 2012.

Tui UK myy entistä enemmän omia erikoispakettejaan, joissa on yhdistetty hotelleja ja aktiviteetteja, joita ei voi ostaa mistään muualta. Tui on ollut mukana kehittämässä näitä uusia hotellikonsepteja ja – palveluita (mukaan lukien ravintolat), jotka siten vastaavat täysin yrityksen omia visioita.

Haastattelussa Long kertoo myös, että yli puolet heidän matkoistaan myydään all inclusive – paketteina. Tämä tieto tukee aiemmin kuulemaani tilastotietoa, jonka mukaan 78 % brittiläisistä lapsiperheistä valitsee all inclusive – lomapaketin.

Aiempina vuosina täyshoitopaketteihin suhtauduttiin hiukan halveksivasti, mutta niiden nykyinen suosio johtuu lähinnä loman budjetoinnin helppoudesta. Näinä taloudellisesti kiperinä aikoina perheet haluavat edelleen vuosittaisen lomamatkansa, mutta kulut on pidettävä kurissa tuolloinkin.

Usein all inclusive –lomilla lapset syövät ilmaiseksi. Aikuisia miellyttää myös baarin paikallisantimien kuuluminen hintaan, joka britit tuntien saattaa kieltämättä säästää lomakustannuksissa sievoisen summan.

All inclusive drinks

Aiemmin on käyty keskustelua täyshoitopakettien eettisyydestä, sillä vähentäväthän ne usein paikallisväestön saamaa tuloa turismista.  Muistan kun muutama vuosi sitten viittasin aiheeseen esitelmöidessäni Lontoossa brittiläisille matkailutoimittajille Lapin matkoista ja kestävästä kehityksestä matkailussa. Kuulijakunta osoitti aitoa kiinnostusta ja innostusta aiheeseen.

Nyt nämä kestävän kehityksen eettiset keskustelut mediassa ovat hiipuneet taloudellisen taantuman myötä.

Harmi sinänsä, sillä itse uskon vahvasti että tämä nykyinen kehitys on johtanut paikallisväestön tulojen vähenemiseen ja vastaavasti suurten globaalien yritysten tulojen kasvuun. Matkanjärjestäjät eivät varmastikaan harmistu nykyisestä kehityksestä.

Itse toivoisin jokaisen matkustajan lähtevän uskaliaasti hotellikompleksin ulkopuolelle kokeilemaan paikallismakuja. Jopa perheen pienimmille eksoottisten makujen maistelu tekee hyvää. Lisäksi paikallinen tavernan pitäjä saa oman siivunsa matkailijan lomabudjetista.

Niinhän me toivomme ulkomaisten matkailijoiden tekevän meilläkin, eikös vain?

Voit lukea Peter Longin koko haastattelun täältä: http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/retailandconsumer/leisure/9784583/Monday-Interview-TUI-Travel-chief-Peter-Long.html .

Mainokset

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: