Valinnan vaikeus – eli suutarin lapselle pitää löytää kengät

Kirjoitin tässä taannoin tablettitietokoneista ja kuinka uusi tapa käyttää tietokonetta vaikuttaa matkailualaan. Kirjoituksessani yritin herätellä matkailuväkeä tarkistamaan oman nettisivunsa ulkonäkö tablettikoneen näytöllä.

Olen itse juuri tekemässä uusia sivustoja omalle yritykselleni ja viime aikoina olen käynyt läpi kymmeniä erilaisia WordPress teemoja elikkä sivustopohjia. Valintakriteereinä on ollut ulkonäkö (tyylikäs mutta ei liian ’arty’), hinta (ilmainen tai enintään edullinen) ja teeman sopivuus tablettikäyttöön.

Sivuston pitää siis olla muuta kuin kotikutoisen näköinen, kukkarolle sopiva ja helposti luettavissa mobiililaitteilla. Tabletit kun ylestyvät huimaa vauhtia ja ovat kohta tod näk yleisempiä kuin kankeat läppärit.

Onneksi – tai sanoisinko pahaksi onneksi – ehdokkaita on ollut monia, jopa niin monta että en vieläkään osaa päättää.

Samalla olen katsellut kymmenien asiantuntijayritysten sivustoja ’sillä silmällä’ eli yrittänyt saada inspiraatiota omien sivujen tekemistä varten. Monet muuten näyttävät aivan hirvittäviltä ihan tavallisella näytöllä, saatika sitten tablettinäytöllä. Yllättävää kyllä monet todella uudetkin ’alan eksperttien’ sivut ovat todella hankalat lukea tabletilla tekstikoon pienuuden johdosta. Suutarin lasten kenkä -problematiikkaa siis.

Tässä on muutama kuvakaappaus teemoista, jotka ovat ’responsive’ eli toimivat kaikentyyppisillä laitteilla. Nämä ovat omalla ’shortlistillä’, mutta mitä mieltä sinä olet? Olenko ihan hakoteillä? Mikä näistä sopisi parhaiten matkailumarkkinoinnin asiantuntijapalvelulle?

skeleton wp theme

pinboard wp theme

responsive wp theme

adapt wp them

Advertisements

Avainsanat: , , ,

6 responses to “Valinnan vaikeus – eli suutarin lapselle pitää löytää kengät”

  1. Nina Järveläinen (@ninajatwit) says :

    Moi! 🙂
    Erittäin relevantti aihe! Yksi tärkeimmistä sähköisen markkinoinnin onnistumisen elementeistä on oikean julkaisualustan käyttäminen monessa mielessä. Käyttäisin ehkä testaukseen vaikka tätä: http://www.howtogetmo.com/fi/d/test-your-site/#getmo-meter .

  2. Lotta Kivalo says :

    Hei!
    kerrottakoon näin alkuun, että edustan nykyään yritysten mobiiliratkaisujen tarjoajaa ja teksti sisältää siten jossain määrin ”tuotesijoittelua”. En kuitenkaan malta olla kommentoimatta ongelmaa joka ei ratkea responsiivisella designilla.

    Responsiivisuudella sivut saadaan sovitettua puhelimen tai tabletin näytölle sopivaksi mutta sivujen koko pysyy samana. Ongelmia syntyy siinä vaiheessa kun sivuille pyritään mobiiliverkon kautta; sivut aukeavat hitaasti tai eivät ollenkaan jos yhteys ei ole riittävän hyvä. Erityisesti matkailualalla kannattaa lisäksi ottaa huomioon että sivuja saatetaan käyttää oman kotiverkon ulkopuolella. Isot sivut tarkoittavat isoja roamingmaksuja. Omien sivujen mobiilivalmiutta voi kokeilla helposti sivulla ready.mobi. Tässä tulee se tuotesijoittelukohta: vertailun vuoksi kannattaa kokeilla tekemiämme m.yle.fi -sivuja.

    Responsiivisuudessa on paljon hyviä puolia mutta tuon koko-ongelman lisäksi ne jättävät usein monia mobiilin tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntämättä. Monelle matkailualan yrittäjälle on varmasti iloa ainakin click-to-call/SMS -toiminnosta ja paikannuksesta.

    Yhdistämällä responsiivisuuden päätelaitetunnistukseen päästään paljon toimivampaan tulokseen. Päätelaitetunnistus tarkoittaa että laite jolla sivulle tullaan, tunnistetaan jo serverillä. Serveri tietää mitä kukin laite ymmärtää -puhelimissa ja tableteissa mallin tarkkuudella – ja lähettää laitteeseen tiedot sopivassa muodossa. Integroimalla sivut nettisivuihin (tuotesijoittelua: meillä on rajapinta valmiina) selviää edelleen yhden sivuston päivityksellä.

  3. Nina Järveläinen (@ninajatwit) says :

    Saako tähän blogiin vastauksiin tykkäysnappuloita? 🙂 Hieno vastaus Lotta!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: