Ruotsalaiset edelläkävijät heittivät hanskat tiskiin

Sain viime viikolla mielenkiintoisen uutiskirjeen. Nykyään luen kovin harvoin tilaamiani uutiskirjeitä, mutta tämän kyseisen viestin otsikko kiinnitti huomioni. Otsikossa sanottiin: Final newsletter but keep in touch!

Flag of SwedenLähettäjänä oli VisitSweden ja uutiskirje oli tarkoitettu Britanniassa asuville tilaajille. VisitSweden ilmoitti lyhyessä viestissään että uutiskirjeiden lähettäminen loppuu, mutta pitäkääpä yhteyttä Facebookin tai Twitterin välityksellä.

Olin tilannut ruotsalaisten uutiskirjeen jo vuosia sitten ammatillisista syistä, sillä matkanjärjestäjän roolissa oli hyvä tietää mitä kansallinen matkailunedistämistoimisto piti tärkeänä kertoa kuluttajille. Uutiskirje oli aina ihailtavan korkeatasoinen ja informatiivinen.

Viime vuosina VisitSwedenin viestejä on tullut luettua aika harvoin, mutta näin on käynyt monien muidenkin saamieni uutiskirjeiden kanssa. Mutta nytpä ruotsalaisten matkailumarkkinointiviestintää ei sitten enää tule inboksin täytteeksi.

Olen itse ollut jo vuosia skeptinen uutiskirjeiden hyödyllisyydestä ja tehokkuudesta markkinointivälineenä. 2000-luvun alussa ne toimivat kuin junan vessa. Kun lähetti uutiskirjeen, niin hetken kuluttua puhelimet pärähtivät soimaan ja sähköpostilaatikko täyttyi kyselyistä. Mutta vuosien varrella pirinät vähenivät ja asiakkaat reagoivat laiskasti omasta mielestäni aika herkullisiinkin tarjouksiin. Jokainen varmaan vain sai niin paljon postia, ettei millään jaksanut edes avata kaikkia saamiaan viestejä – saatikka sitten lukea niitä.

Se, että VisitSweden päätti lopettaa uutiskirjeen lähettämisen, ei siis tullut yllätyksenä.

VisitSweden on aina ollut edelläkävijä sähköisen markkinoinnin käytössä. Ennen Facebookia he perustivat sivustolleen Community of Swedenin, joka on kerännyt vuosien varrella lähes 56 000 jäsentä. Community of Sweden näyttää vielä olevan elossa, mutta mietiskelen vain kuinka kauan? VisitSwdenhän kertoi panostavansa nyt Facebookiin ja Twitteriin. Vain amerikkalaiset tulevat jatkossa saamaan uutiskirjeensä.

Mielenkiinnolla seuraan, miten VisitBritain ja muut vastaavat matkailuorganisaatiot käyttäytyvät jatkossa. Kuinka kauan he jaksavat lähettää uutiskirjeitä, joita kukaan ei ehdi lukemaan? Oma veikkaukseni on, että hekin tulevat keskittymään sosiaaliseen mediaan, jonka avulla pystyy pitämään yhteyttä vaikka päivittäin omaan faniporukkaansa.  Ja huomattavasti vähemmällä vaivalla.

Mitä mieltä te olette, kuinka hyvin uutiskirje palvelee tarkoitustaan näin SOMEn aikakaudella?

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

4 responses to “Ruotsalaiset edelläkävijät heittivät hanskat tiskiin”

  1. Kari Halonen says :

    Kiitos Marjo tämän aiheen nostamisesta keskusteluun!
    Minäkin saan paljon uutiskirjeitä, joita myös kerään ammattillisista syistä. Saan osan sosiaalisen median kautta yritykseni sähköpostiini, osa tulee suoraan. Tänään viimeksi keskustelin muiden matkailualan ihmisten kanssa aiheesta ja totesimme, että periaatteessa sosiaalinen media muodostaa kuitenkin eräänlaisen ”pullonkaulan”, koska nyt Lähettäjä ei tarkallaan tiedä, miten Vastaanottaja huomioi ja osalistuu sosiaalisessa mediassa tiedotteiden lukemiseen. Syntyy viive tai epävarmuus siitä, käykö Vastaanottaja sosiaalisessa mediassa lähinnä muista syistä kuin ammatillisista syistä. Vertaisin tätä osallistumista ELMA-messuihin tai Matka2014 -messuihin. Ensimmäiseen (sosiaalinen media) mennään useista eri motiiveista. Joku menee ostamaan joululahjoja, joku raahaa lapsiaan katsomaan kotieläimiä, matkailu maaseudulle on saamassa vain osittaista huomiota. Jälkimmäiseen (suora e-mail) asiakkaat tulevat motiivina matkailu. Suorapostituksen osalta tiedän saavani lukijalta 100 % huomion – jos hän on kiinnostunut aiheestani.

    Itse siis käytän useita eri väyliä tiedon hankintaan. En vain tyydy yhteen. Jos VisitSwedenin päätös perustuu vain puutteellisiin resursseihin, niin päätös on sinänsä ymmärrettävä. Jos se perustuu ”mutu”-tuntumaan, niin se on huolestuttavaa.

    • Marjo Ranta-Irwin says :

      Kiitos kommenteistasi Kari! En tainnut kirjoituksessani tuoda selkeästi esille että uutiskirje, josta kirjoitin oli tarkoitettu aivan tavallisille kuluttajille eli kyseessä oli siis B2C viestintä. VisitSwedenin B2B -puolesta en osaa sanoa. Olen samaa mieltä että B2B uutiskirjeillä on vielä tilauksensa, mutta B2C uutiskirjeet näyttävät hiipuvan SOMEn myötä.

  2. Kari Halonen says :

    Luin juuri yhtä Worl Travel Monitor:in kyselymateriaalia ja siinä mainittiin, että ”vain” 14 % sosiaalisen median käyttäjistä, olisivat hyödyntäneet sitä matkasuunnittelun ja matkatoteutuksen osalta. Olisi kiva tietää, missä mennään some:n ja muun sähköisen markkinoinnin osalta realimaailmassa.

    • Marjo Ranta-Irwin says :

      Se on totta Kari – luin samaisesta tutkimuksesta ja kiinnitin huomioni samaan asiaan. Sosiaalinen media saattaa sopia paremmin markkinointitarkoituksiin, mutta toisaalta tulee mieleen, kuinka moni vastaajista on käyttänyt matkansuunnitteluvaiheessa esim. YouTubea, TripAdvisoria tai muuta suosittelusivustoa mutta ei miellä näitä sivustoja sosiaaliseksi mediaksi? Ehkä ihmisten mielissä sosiaalinen media on lähinnä Facebook, jossa matkansuunnittelu ja etenkin matkan varaaminen on vähäisempää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: