Case: tapahtuma matkabloggaajille Lontoossa

Osallistuin viime viikolla Young Skålin aamiaistilaisuuteen, jossa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja etenkin matkablogeja. Esittelin tilaisuudessa kansainvälistä matkabloggajatapahtumaa, jota olin järjestämässä parisen kuukautta sitten.

Tilaisuus sai aikansa Pietarin kaupungin matkailutoimiston kiinnostuksesta uudentyyppiseen matkailumarkkinointiin. Kollegani Kari Halonen Toolbox Travel Marketing & Consulting – yrityksestä ehdotti pietarilaisille yhteistyötä kansainvälisten matkabloggaajien kanssa, mikä kiinnostikin asiakasta hetimmiten.

Bloggaajien käyttöön on monta hyvää syytä, kustannustehokkuutta unohtamatta. Matkabloggaajat eivät tuota nykyisin vain tekstiä, vaan
ovat usein lahjakkaita valokuvaajia ja monet heistä tuottavat matkoiltaan hyödyllistä ja mielenkiintoista videomateriaalia.

Kaikki tämä materiaali on löydettävissä netistä, joka tekee siitä pitkäkestoista vaikutukseltaan. Google rakastaa blogeja, joten vanhempikin blogiteksti kohteesta saattaa nousta hakutuloksissa yllättävän korkealle.

Mietimme Karin kanssa kuinka Pietari ja matkabloggaajat saisivat yhteistyönsä parhaiten liikkeelle. Tilanne kun oli se, että Pietari ei ollut aiemmin tehnyt yhteistyötä bloggaajien kanssa ja harvat bloggaajat olivat käyneet Venäjällä, saatikka sitten Pietarissa.

Usein yhteistyö matkabloggaajien kanssa lähtee liikkeelle joko kansainvälisen pr-toimiston kautta tai  yhteydenotosta johonkin kansainvälisiseen bloggaajayhteisöön kuten TBU (Travel Bloggers Unite) tai PTBA (Professional Travel Bloggers Association). Nämä yhteisöt järjestävät myös konferensseja, joihin matkailualueet ja – yritykset ovat enemmän kuin tervetulleita.

Nykyisin bloggaajat ovat myös erittäin interaktiivisia ja ottavat yhteyttä rohkeasti suoraan matkailualueen toimijoihin.

Tämä ei kuitenkaan ollut tilanne Pietarin tapauksen kanssa. Tilanteeseen löytyi kuitenkin loistava ratkaisu.

WTM

Pietarin kaupungin matkailutoimisto osallistui Lontoossa järjestettävään World Travel Marketiin, jossa heillä oli käytössään mukavan kokoinen osasto, henkilökuntaa ja materiaalia asiasta kiinnostuneille.

WTM:ssä on myös runsaasti pressipassilla matkabloggaajia, jotka ovat paikalla tiedonhaun, tapaamisten ja heille suunnattujen seminaarien johdosta.

Niinpä päätimme järjestää Pietarin osastolla tilaisuuden, jossa matkabloggaajat ja pietarilaiset saisivat tutustua toisiinsa. Tilaisuus päätettiin järjestää WTM:n puolessa välissä, jolloin tilaisuus ei häiritsisi alkuviikolla tapahtuvia myyntineuvotteluita.

Tilaisuuteen lähetettiin kutsut vain sellaisille bloggaajille, jotka olivat sopivia Pietarin matkailumarkkinoinnin strategiaan. Sukelsin laajaan tietokantaani ja lähdin perkaamaan sopivia matkabloggareita. Asiaa auttoi suuresti se, että olen itse matkanjärjestäjän roolissani myynyt Pietaria matkakohteena brittimatkailijoille, joten tiesin potentiaalisen loppuasiakkaan profiilin ja vertasin sitä bloggaajan lukijakuntaan.

Kutsutuiksi pääsivät vain ne joiden kirjoitus/kuvaustyyli, asenne, lukijakunnan tai sosiaalisen median seuraajien  profiili ja lukumäärä osoittivat riittävää potentiaalia. Lisäksi bloggaajien piti asustella Euroopassa, ja olla kiinnostuneita kulttuurilomista, kaupunkilomista sekä uusista kokemuksista. Eli reppureissaajat ja budjettimajoitusta arvostavat saivat nyt jäädä ilman kutsua.

Pietari_talvellaEhkäpä juuri tarkasta seulasta johtuen reilusti yli puolet kutsutuista innostui tilaisuudesta. Heille Pietari edusti eksoottista uutta kohdetta, johon olisi aivan upeaa tutustua.  Tulos oli aivan loistava, ottaen huomioon että kutsut lähtivät noin 10 päivää ennen tilaisuutta ja että kutsuja lähettäessäni en tiennyt, kuka kutsutuista osallistuu World Travel Marketiin.

Tapahtuma itsessään sujui mutkattomasti, ja vaikka viime metreillä aivan kaikki eivät päässeetkään osallistumaan tilaisuuteen, Pietari löysi tapahtuman tuloksena tulevasta yhteistyöstä innostuneita korkeatasoisia matkabloggaajia.

Samalla tilaisuus sai paljon uutta mielenkiintoa ja ”pöhinää” aikaan bloggaajamaailmassa, jossa vielä toistaiseksi Pietari oli hyvin kaukainen ja eksoottinen kaupunki.

Tapahtuman seurauksena järjestämme nyt ensimmäisiä bloggajamatkoja Pietariin. Jos ensimmäisten matkojen kokemukset ovat positiiviset, yhteistyö jatkunee, ja Pietari saa vielä suurempaa näkyvyyttä osakseen matkablogien kiehtovassa maailmassa.

Marjo WTM

Väsynyt mutta onnellinen bloggaritilaisuuden jälkeen! Taustalla muuten herra Tor Tor’s Tour of the Tor -yrityksestä.

Advertisements

Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: