Palvelupolulle mars!
Olen pitänyt taukoa tässä bloggaamisessa, sillä joskus vain on pakko tehdä valintoja ajankäytön suhteen vaikka halua kirjoittamiseen olisikin. Jotkut ovat jo kyselleet olenko lopettanut kirjoittelun kokonaan. Aina olen sanonut että enhän toki. Hmm.. mutta nyt tässä uuden upean vuoden kynnyksellä lupaan ottaa itseäni niskasta kiinni ja palata blogikirjoittamisen pariin!
Olen jo pitkään pitänyt omassa työssäni punaisena lankana asiakkaan digitaalista palvelupolkua. Se on se polku, jota pitkin asiakas
kulkee haaveilusta ostoprosessin ja palvelun käytön kautta palvelun jälkeiseen positiiviseen fiilistelyyn. Digitaaliset kanavat ja välineet antavat meille matkailuväelle loistavia tapoja yrittää pitää asiakas meidän haluamallamme polulla. Sillä polulla, joka tuo asiakkaan meille – ja palvelun jälkeen saa uudet potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan meistä.
Polku ei ole helppo hallittava. Potentiaalinen asiakas saattaa eksyä polulle tai sieltä pois yhdellä hiiren klikkauksella -tai etusormen tökkäyksellä. Mutta jos virittelemme ansoja, houkuttimia ja koukuttimia, niin meillä on suuremmat mahdollisuudet pitää asiakas oikealla polulla.
Lisäksi polku on erilainen eri asiakkaille ja asiakasryhmille. Joillekin polku haaveilusta palvelun käyttöön on hyvinkin pitkä. Mitä kalliimpi ja eksoottisempi matka on, sitä pidempi ja polveilevampi polku on. Yllättävän työtilanteen sattuessa bisnesasiakkaan polku on suoraviivainen kuin Helsingin metrolinja. Hotellihuone on löydyttävä nyt eikä huomenna.
Tulevina viikkoina pohdiskelen tässä blogissani uusia – tai ainakin mielenkiintoisia – digitaalisia palveluita, jotka sopivat polun eri vaiheille. Ja kun näin julkisesti lupaa kirjoittaa, niin ehkäpä tuotostakin syntyy.
Uusi uljas vuosi, täältä tullaan!