Sijaintitieto matkailuyrityksen sivustolla


Tänä kesänä tein perheeni kanssa useita mukavia päiväretkiä ja koska kohteet olivat uusia meille, tutustuin paikkoihin jo ennalta netissä. Tärkein tieto aukioloaikojen ja pääsymaksutietojen ohella oli tietenkin kohteen sijainti. Yllättävän usein ajo-ohjeet olivat vaillinaiset ja kartat olivat linkkien takana. Linkkien jotka eivät johtaneet minnekään. Aika usein nähtävyyden sijainti löytyi loppujen lopuksi omatoimisesti kopioimalla katuosoite Googleen.

Luulisi että matkailumarkkinoinnissa sijaintitieto on erityisen tärkeä asia.

Jos minä kotimaan matkailijana en omasta mielestäni saanut riittävää tietoa yritysten sivustoilta, herää kysymys kuinka kansainväliset potentiaaliset asiakkaat löytävät haluamaansa tietoa? Ajatellaan vaikkapa Suomen matkaa suunnittelevaa Mrs Brownia, joka haeskelee mukavia majoituspaikkoja. Häntä kiinnostaa erityisen paljon hotellin sijainti, kuinka sinne päästään ja mitä lähiympäristössä on. Jos sinä olet majoitusyrityksen omistaja ja kaipailet Mrs Brownia asiakkaaksesi, mitä sinun sivustoltasi pitäisi löytyä?

1. Sijaintitieto helposti löydettävissä

Paikkatieto tulisi löytyä sivustolta helposti ja nopeasti. Englanniksi on hyvä käyttää yksinkertaisia termejä ’Find us’, ’Getting here’ tai ’Location’. Itse välttäisin pitkiä termejä kuten ’How to get here’ tai sijainnin piilottamista ’Contact’ – sivulle. Surffaava potentiaalinen asiakas on hyvin kärsimätön ja liikkuu sutjakkaasti kilpailijan sivulle jos sivustosi ei ole helppolukuinen.

2. Googlen kartat

Sivustolla olevat piirretyt kartat kannattaa vaihtaa dynaamiseen Googlen karttanäkymään. Jos et ole vielä laittanut tietojasi Google Places –listaukseen, niin nyt on korkea aika. Yrityksesi tiedot eivät tule vain karttanäkymiin, vaan sivustosi löydettävyys paranee myös muissa Google –hakutoiminnoissa.

Google Places- listaus kannattaa pitää yksinkertaisena ja selkeänä, etenkin koska yrityksesi kuvaus on vain reilun tekstiviestin mittainen. Listaus on helppo ja yksinkertainen tehdä, mutta tietoja pitää muistaa myös ylläpitää. Kaiken lisäksi listauksen tekeminen on ilmaista joten ajankäytön vastineena saa paljon hyötyä!

Jos majoitusliikkeesi virallisessa nimessä on sana ’hotelli’ ja paikannimi (esim. Hotel Leporanta Tuusula), koko nimi kannattaa ehdottomasti laittaa listauksen nimeksi. Listaukseen kannattaa laittaa myös laadukkaita kuvia ja videoita.

Hyvät ja selkeät ohjeet Google Places -listauksen luomiseen löytyy J2Median blogista.

3. Ajo-ohjeet ja julkinen liikenne

Karttakuvan alle kannattaa laittaa ajo-ohjeita ja tietoa julkisesta liikenteestä. Vaikka useat kansainväliset vieraat saapuvatkin omalla tai vuokra-autolla, niin etenkin vihreitä arvoja kunnioittavat asiakkaat saattavat etsiä juuri niitä majoituskohteita joihin on mahdollista päästä julkisin kulkuneuvoin.

Tiedot kannattaa laittaa selkeästi kappaleittain By car / By train / By coach / By air / By ferry – sen mukaan mikä on käyttökelpoista ja hyödyllistä. Tai vaikkapa By helicopter – jos asiakaskuntaasi kuuluu raharikkaita miljonäärejä! Ei ole lainkaan huono idea lisätä lausetta ’If you are coming by train, let us know and we can organise for you to be picked up’ eli tehdä yhteistyötä paikallisen taksiyrittäjän kanssa. Tähän asiakkaat ovat tottuneet maailmalla. Vaihtoehtoisesti voi tietenkin antaa paikallistaksin yhteystiedot jolloin asiakas ainakin ymmärtää että takseja on olemassa, ja niillä pääsee jos on tarvis.

Tarkkoja ajo-ohjeita ei välttämättä kannata kirjoitella vaan linkata Googlen tai Bingin reittihaku sivustolle.

4. Lähiseudun yritykset

Sinä todennäköisesti tiedät oikein hyvin mitä tekemistä löytyy hotellisi lähialueella, mutta tietääkö potentiaalinen asiakas? Nähtävyydet, kansallispuistot, ravintolat, kaupat, uimarannat – kaikki tämä kiinnostaa matkailijaa. Jos paikkakunnalla tai lähialueella on tapahtumia, ne kannattaa listata ja linkittää. Vain harva matkustaa kauas ollakseen viikon näkemättä tai tekemättä mitään. Elomarkkinat saattavat vaikuttaa mukavan autenttiselta tapahtumalta, jossa saa kosketuksen aitoon paikalliselämään. Ehkä tieto kiehtovasta tapahtumasta riittää tekemään potentiaalisen asiakkaan naapurikuntaan menijästä sinun asiakkaaksi.

Eteläafrikkalainen majoitusyritys Le Quartier Français (the French Quarter) antaa loisteliaan esimerkin kuinka kertoa mitä lomalla voi tehdä. Tällä sivulla on käytetty hienosti reittihakutoimintoa.

5. Linkit

Niin ja ne linkit kannattaa aina tarkistaa että ne johtavat sinne minne pitääkin.

Mitä mieltä sinä olet? Löytyykö suomalaisten matkailualan toimijoiden sivustoilta riittävästi sijaintitietoa? Luotetaanko liikaa myös siihen että mahdolliset asiakkaat tietävät missä yritys sijaitsee ja että kaikille on itsestään selvää mitä alueella tapahtuu?

Avainsanat: , , ,

Jätä kommentti