Suosittelut ja verkkosivut tehoavat Britti-matkailijoihin

Iso-Britannian matkatoimistoliitto ABTA teetti tässä kuussa kyselyn, jossa tutkittiin mikä innoittaa brittejä valitsemaan lomakohteensa. Vastaajia oli kattavasti: 2000. Kyselyn vastaukset kiinnostavat varmastikin meitä suomalaista matkailualan väkeä, sillä suuntaahan Britanniasta meille joka vuosi noin 150 000 vapaa-ajan matkustajaa.

Lähes puolet kyselyyn vastanneista inspiroitui eniten perheen ja ystävien suosituksista. Vahvalle toiselle sijalle nousivat yritysten internet-sivustot ja esitteet. Siis suositukset ja nettisivustot, aivan kuten voisi kuvitellakin.

Yllättävän (?) heikosti innoittivat perheiden ja ystävien Facebookiin lataamat lomakuvat.  Vieläpä tätä heikomman kannatuksen sai valtiollinen mainonta, kuten Visit Englandin kampanjat.

Sinänsä mielenkiintoista, mutta kuinka näitä kyselytuloksia voisi hyödyntää omassa toiminnassaan?

Johtopäätöksenä voisi vetää että ei taida kannattaa luottaa siihen että laaja, mutta lyhytkestoinen kampanja tai asiakkaiden kuvapostaukset Facebookissa hoitaa homman. Ihan itse se on tämäkin työ tehtävä.

Jotta nämä 150 000 asiakasta suosittelisivat Suomea upeana matkakohteena, heille kannattaa tietenkin järjestää ikimuistoinen loma. Palveluiden pitäisi pelata moitteettomasti ja odotukset tulisi täyttyä. Loman jälkeen kannattaisi hoitaa jälkimarkkinointi niin, että asiakkaat myös muistaisivat suositella lomakohdettaan muille. Linkit inspiroiville – visuaalisille, sisällöltään rikkaille ja mieleenpainuville – nettisivuille kannattaa antaa avuliaasti asiakkaiden käyttöön, jotta suosittelu sujuu helpommin. Keinoja on monia, mutta tärkeintä on että edesauttaa suosittelua kaikin keinoin. Yksi helpoimmista on tarjota asiakkaalle TripAdvisor –kortti check outin yhteydessä.

Tässä vielä kyselyn tulokset kokonaisuudessaan:

What inspires you when choosing your holiday destinations?

Recommendations from family and friends 45%
Travel company websites/brochures       36%
TV Programmes or films  16%
Newspaper/magazine recommendations  16%
Books   10%
TV adverts   7%
Facebook photos from family and friends 6%
Government advertising e.g. VisitEngland campaigns 4%
Celebrity holiday choices  1%
None of these  32%

Lähde: YouGov paneelitutkimus http://www.abta.com/resources/news/view/473

Mainokset

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: