Kuinka yritys voi viestiä kekseliäästi Facebookin kansikuvalla?

Valokuvia voi käyttää joko hyvin tai huonosti oman palvelun markkinoimisessa. Facebookin aikajanan kansikuva antaa yrityksille hienon mahdollisuuden viestiä mistä heidän palveluissaan on kyse. Vaikka Facebook on asettanut tiukahkoja kriteereitä kansikuvan käyttöön, se ei tarkoita että kuvan pitäisi olla tylsä. Sosiaalinen media – etenkin Facebook – vaatii yrityksiltä viihdyttävyyttä ja nokkeluutta, jotta asiakkaat jaksaisivat pysyä tykkääjinä.

Olen valinnut omasta mielestäni hyviä esimerkkejä Facebookin kansikuvan kekseliäästä käytöstä matkailumarkkinoinnin tarkoituksissa.

Tourism Australian FB sivu on tarkoitettu ensisijaisesti tykkääjien kuvien julkaisuun ja heillä ei liene pulaa materiaalista ottaen huomioon sivun yli 2 miljoonaa seuraajaa. Sivu hyödyntää täysin Facebookin perusideaa eli perustuu käyttäjien jakamiseen, tykkäämiseen ja kommentointiin. Suomen suppeammilla markkinoilla ei sivun idea sellaisenaan tuskin onnistu, mutta kansikuvaideasta kannattaa meidän kotoisten alueorganisaatioiden ottaa oppia. Kansikuva on näet sivun tykkääjän ottama, ja kuvassa lukee selvästi kuka kuvan on ottanut. Lähes jokainen valokuvausta harrastava haluaa kuvansa esille muiden nähtäväksi ja nykyään amatöörien ottamat kuvat ovat laadullisesti niin hyviä, että niitä ei kannata enää hyljeksiä. Näillä aktiivisilla Facebook käyttäjillä on varmasti runsas ystäväjoukko, joka käy sivulla ihailemassa ystävänsä kuvaa ja jakaa sen myös omalle piirilleen.

Tourism Australian sivun Tietoja –osiossa  on lisäksi oiva tekijänoikeuksiin liittyvä teksti.

Love UK on yksi parhaista Facebook sivuista mitä tiedän. Valitsin tämän kansikuvan esimerkiksi siitä että kaunis maisema ei itsessään riitä vaan katsojalle pitää kertoa mistä kuva on otettu. Tourism Australian kuva kertoo tämän myös, mutta Love UK:n kuvassa viesti on korostetumpi. Aivan liian usein meillä unohdetaan kertoa kuvateksteissä mistä julkaistussa kuvassa on kyse. Parasta olisi laittaa teksti kuvaan kiinni (kuten Love UK on tehnyt), jotta sitä ei tarvitse sen kummemmin hakea ja pohdiskella.

Jatketaan vielä turismiorganisaatioiden parissa. Wales on päättänyt kansikuvassaan kertoa mitä kaikkea laajalla alueella voi tehdä. Koska yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, tässä kansikuvassa on viestiä ainakin kuuden tuhannen sanan edestä. Wales on monipuolinen matkakohde ja heillä on varmasti haasteena kertoa että lomailija löytää alueelta upeat uimarannat, korkeat vuoristot, rikkaan kulttuuriperinnön ja jopa kaupunkikulttuuria. Tässä tarkoituksessa kaunis valikoima kuvia toimii upeasti.

The May Fair on luksushotelli Lontoon West Endissä. Kansikuvaa katsoessa tästä asiasta ei voi erehtyä. Tämä ei ole mikä tahansa hotelli, tämä on hotelli, jolla palkitset itsesi. Täällä vietät unohtumattoman viikonlopun. Huoneet ja palvelu on ylellistä. Tästä ei hotelli enää parane. Piste.

The May Fair – hotellin Tietoja -sivua kannattaa myös vilkaista. Tiedot ovat lyhyet ja ytimekkäät, mutta karttaa on käytetty ansiokkaasti.

Activities Abroadin kansikuva kertoo yrityksen viestin täydellisesti. Sama kerrotaan sanoin myös kuvan alla: “’We’ve been, we love it, so will you!’ We are the UK’s leading independent activity holiday provider!“ Lisäksi profiilikuva ja kansikuva käyvät kerrankin hienosti yhteen. Upeaa, että tämä yritys myy Lapin lomia ehtymättömällä energiallaan!

Wild Taiga on suomalaisen matkailumarkkinoinnin kermaa. Nämä nallet jaksavat huvittaa, ja kun kerran on otettu täydellisen hauska karhukuva, niin kannattaahan sitä hyödyntää. Kuva on viihdyttävä, informatiivinen ja mieleen jäävä. I like it.

Mainokset

Avainsanat: , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: